Bedrijven moeten zich bewust zijn van de clausules van zakelijke verzekeringen
Voor veel bedrijven zijn verzekeringen belangrijk voor de continuïteit van de onderneming. Schadeclaims kunnen leiden tot grote financiële tegenvallers. Wanneer een bedrijf niet de juiste verzekering heeft afgesloten en deze schades niet gedekt zijn is dit voor veel bedrijven onoverkomelijk. Maar zelfs met de juiste verzekeringen kan het zijn dat een bedrijf bij een schade geen dekking heeft. Clausules kunnen de dekking beperken. Bedrijven moeten zich daarom bewust zijn van de clausules die zijn opgenomen in polissen.
Wat is een clausule precies?
Een clausule is een onderdeel van een verzekeringspolis. Clausules hebben als doel de dekking van een verzekering uit te breiden of juist te beperken. Zo kan het zijn dat een bedrijf denkt gedekt te zijn tegen een bepaalde schadegebeurtenis maar dat het bedrijf zich niet heeft gehouden aan richtlijnen in een clausule. Een voorbeeld van een dergelijke situatie:
Een bedrijf heeft een gebouwenverzekering afgesloten waarmee het bedrijf het bedrijfspand goed verzekerd heeft. Tijdens een brand gaat het bedrijf in vlammen op. Het bedrijf is blij dat het goed verzekerd is en claimt de schade bij verzekeraar. Echter, er was in een clausule opgenomen dat de blusmiddelen van het bedrijf eens in de twee jaar een keuring moesten ondergaan. Het bedrijf was hiervan niet op de hoogte en had niet het verplichte onderhoudscontract met een keuringsdienst afgesloten. Het resultaat? Geen dekking voor de brandschade.
Uit bovenstaand voorbeeld blijkt hoe belangrijk het is dat een bedrijf goed op de hoogte is van de inhoud van de clausules. Dit is slechts een enkele voorbeeld. Maar afhankelijk van de verzekering, de verzekeraar en het bedrijf in kwestie zijn er tal van clausules mogelijk. Dit hoeft geen probleem te zijn wanneer een bedrijf goed geïnformeerd is. Daarom doen bedrijven er goed aan om verzekeringen af te sluiten via een specialist in zakelijke verzekeringen. Het online afsluiten van zakelijke verzekeringen, zonder gedegen kennis van de materie is een minder goed idee.
Bij wie kan ik met mijn bedrijf terecht voor deskundig en onafhankelijk advies?
Als bedrijf doet u er goed aan om een zakelijke verzekeringsadviseur, of tussenpersoon, te contacteren. Zorg ervoor dat u een adviseur in dienst neemt die onafhankelijk kan kiezen uit een groot aantal verzekeraars. Zo weet u zeker dat hij niet alleen een kwalitatieve verzekering kan aanbieden, maar ook in uw voordeel een scherpe premie kan uitzoeken.
BeneVia Verzekeringen adviseert bedrijven op het gebied van risico’s en aansluitende zakelijke verzekeringen. Met jarenlange ervaring in diverse branches kunnen specialisten van BeneVia u van deskundig en onafhankelijk advies voorzien.